KPN geeft tegengas aan kabelaars

Datum: 2011-11-09

Door de voorgenomen overname door KPN van een viertal glasvezeldienstverleners van Reggefiber breidt KPN het abonnee in een keer uit met circa 110.000. Of KPN met deze aankondigde winst reageert op de recente marketing campagnes van vijanden Ziggo en UPC is niet zeker, maar wel wordt duidelijk dat de nationale schaatssponsor het aanbieden van TV diensten steeds meer als hoofd activiteit aanmerkt.

Consumenten hechten steeds meer aan een totaal aanbod van diensten, TV, Internet en telefonie (vast en mobiel), waarbij internet toegang de meest belangrijke component is. En juist daar is voor KPN veel te verliezen, mede omdat zij TV via IP aanbiedt. Het aantal internet abonnees van KPN loopt de laatste jaren gestaag terug. Met name de snelheid (en dus mogelijkheden) van internet via de kabel is aanzienlijk groter en daarom mede oorzaak van de terugval bij KPN.

Internet winstgevender

Internet levert de aanbieders nou eenmaal aanzienlijk meer inkomsten op dan TV en met een ARPU van € 33 (bron 3e kwartaalcijfers KPN) betekent dat al gauw een kleine € 400 verlies per jaar per abonnee. Na een aantal valse starten (KPN Mine) werd het KPN duidelijk, dat je zonder TV aanbod als dienstenleverancier uiteindelijk helemaal niet meer mee kan spelen op de consumentenmarkt. Digitenne, blijkt ondanks de aanvankelijk forse groei, niet het juiste antwoord, met als gevolg dat KPN steeds meer nadruk legt op Interactieve TV. KPN wint duidelijk aan marktaandeel op de TV markt (vanaf begin 2010 een stijging van 300.000), maar het geleidelijk verlies aan breedband abonnees is duidelijk. Let wel een breedband internet klant levert jaarlijks ongeveer € 250 meer op dan een TV klant.

Glasvezel

Naast de toegenomen concurrentie van de koper kabel (traditionele kabel) maatschappijen neemt ook de dreiging van Vodafone en T-Mobile toe. Met name laatstgenoemde heeft zich toegelegd op het aanbieden van diensten via glasvezel, iets waar KPN de laatste jaren duidelijk heeft nagelaten om een slimme marktstrategie te ontwikkelen. Wellicht dat het nieuwe management dit nu heeft onderkend. Maar zijn ze wel op tijd om de teruggang in internet abonnees te stuiten?

Het merendeel van de KPN abonnees is nog steeds via koper aangesloten en wat dat betreft geldt het kabel-voordeel nog steeds. Triple play via KPN is wat dat betreft nog steeds minder ten opzichte van de kabel. En in dat spectrum staan nog steeds ruim 2,5 miljoen KPN abonnees op het spel en het uitbreiden van glasvezel gaat helaas niet zo snel. Op zich is dit goed nieuws voor de mediabestedingen, want reken maar dat beide kampen elkaar middels agressieve campagnes zullen bestoken.

Terug naar glasvezel nieuws overzicht

Bron: www.marketingfacts.nl




Zoeken op woonplaats

Nieuws

Toch glasvezel in Castricum?

Volgens de laatste onbevestigde geruchten besta... Lees meer

Israël sluit aan op glasvezelnet

Israël krijgt een breedbandige aansluiting... Lees meer