KPN legt de lat hoog voor de kabel als de glasvezelaanbieders

Datum: 2012-01-11

KPN lanceerden, 10 januari, zijn 500 Mbps dienst over glasvezel in het Amsterdamse IJburg. Dat gebeurt als onderdeel van een vervanging van de Goud, Zilver en Brons pakketten voor FTTH door Premium, Standaard en Instap. De prijs is ongewijzigd: 85, 65 en 55 euro per maand (afgezien van een korting gedurende de eerste maanden en een eenmalige fee voor activering). Maar wat wel verandert, is de aangeboden snelheid: deze gaat naar resp. 500, 100 en 50 Mbps (voorheen: 100, 50 en 30 Mbps). 50 Mbps wordt dus nu het minimum op glas. Afnemers van de duurste twee pakketten krijgen er gratis Spotify bij.

Hiermee trakteert KPN de markt voor het eerst sinds enige tijd op goed nieuws. Na de gewijzigde aandeelhoudersovereenkomst met Reggeborgh (9 november 2011) was het hoofdzakelijk negatief:

– Bestuurswisselingen: Baptiest Coopmans en Carla Smits–Nusteling stappen per 1 april op. Het installeren van een Executive Committee van 12 mensen kan overigens als positieve ontwikkeling worden gezien.

– Regulering: de NMa onderzoekt collusie op de mobiele markt, de Opta heeft na klachten van concurrenten het toezicht verzwaard en tevens heeft de Opta gelast dat KPN zijn bod op het grote OT2010–contract intrekt.

– Prijsverhogingen: het onbeperkt bellen vanaf een vaste lijn wordt fors duurder en Telfort verhoogt de prijzen van mobiel breedband. Het korte–termijneffect is natuurlijk gunstig voor de cijfers, maar het verhogen van de prijs van vast bellen creëert voor de concurrentie een mooi moment om via gerichte marketing de 'churn' voor KPN te vergroten.

Met de verhoging van de glasvezeltarieven zet KPN een logische stap. Opvallend is dat terwijl men reden ziet om de prijzen van mobiel breedband te verhogen, men die reden voor het FTTH–netwerk niet ziet, terwijl daar toch zeer fors in geïnvesteerd wordt. Maar de concurrentie op het vaste netwerk is nu eenmaal groter, vooral dankzij de kabel. Nu zullen Ziggo en UPC niet onmiddellijk wakker liggen van de hogere snelheden omdat het FTTH–netwerk nog maar een beperkte dekking heeft, maar in de gebieden waar glas wordt aangelegd heeft KPN nu duidelijk een troef in handen. In Amsterdam (IJburg) kan KPN dat goed gebruiken, want de penetratie van het glasvezelnetwerk is nog altijd beperkt.

De vraag is nu overigens wanneer de andere aanbieders op de glasvezelnetwerken van Reggefiber de snelheden gaan verhogen. Het netwerk is klaar voor diensten tot 1 Gbps. Daarbij hebben zij twee overwegingen:

– Is 500 Mbps 'nodig'? Een meerderheid zal deze vraag met 'nee' beantwoorden, maar daarbij gaat men voorbij aan het feit dat sneller altijd beter is (bijvoorbeeld als je een film downloadt), dat het aantal 'connected devices' hard groeit (computers, laptops, smartphones, tablets, smart TV's) en dat videodiensten steeds meer bandbreedte vergen. Wat dat laatste betreft: Glashart Media biedt nu HD aan met een bitrate van 13 Mbps. Maar bovendien: met 500 Mbps gaat glas de kabel (maximaal 120 Mbps en asymmetrisch) ruimschoots voorbij. Kortom, het is vooral voor de marketing een mooi gegeven.

– Welke prijs moeten we vragen? KPN legt de lat 'hoog' met een relatief vriendelijk tarief voor een triple play met 0,5 Gbps voor 85 euro. Andere aanbieders zullen hieronder moeten gaan zitten. De vraag is dan: durft een nieuwkomer als Vodafone (of Tele2 of T–Mobile) het aan om breedband te 'commoditiseren', zoals dat op enkele plaatsen op de wereld gebeurt (HKBN in Hong Kong, Free in Frankrijk, Sonic.net in Californië)?

Conclusie: KPN gaat de kabel ruimschoots voorbij zonder een exorbitante prijs te vragen. Daarmee speelt het de voordelen van glasvezel (hoge bandbreedte) keurig uit. Het bereik van FTTH is nog beperkt, dus er zal niet onmiddellijk sprake zijn van paniek bij Ziggo en UPC, ook al kunnen zij niet snel schakelen met een snelheidsverhoging (zelfs met een verdubbeling redt men het niet). De andere aanbieders op glasvezel zullen een antwoord moeten formuleren en hebben de ruimte om tot 1 Gbps te gaan. De vraag is of zij ook de richting van de 'commoditisation' aandurven om versneld marktaandeel op te bouwen. Reggefiber is in ieder geval een winnaar, want de penetratie van de glasvezelnetwerken zal allicht omhoog gaan.

Terug naar glasvezel nieuws overzicht

Bron: www.telecompaper.com




Zoeken op woonplaats

Nieuws

Toch glasvezel in Castricum?

Volgens de laatste onbevestigde geruchten besta... Lees meer

Israël sluit aan op glasvezelnet

Israël krijgt een breedbandige aansluiting... Lees meer